Der er næppe mange læsere her på bloggen, som er i tvivl om, at der omsættes en hel del penge i de danske jagtbutikker. Og et besøg i en jagtbutik overrasker ofte sammenlignet med en butik, der handler med f.eks. tøjeller sko: der er altid kunder i butikkerne. Og den samlede omsætning anslås til at nærme sig en millard kroner om året.
Derfor er det helt oplagt, at man ude omkring er ved at få øje på det danske jagtmarked. Lige nu er det den svenske franchisekæde JAKTIA, som samler en lang række danske butikker under vingerne med fælles indkøb og lignende. Der er 11 JAKTIA-butikker i Danmark, mens der er over 35 i Sverige.
De stiller sig op ved siden af den største og mest betydningsfulde kæde i Norden nemlig Jaguargruppen. Det er et samarbejde mellem 13 butikker i Sverige og Danmark, som adskiller sig ved ikke at være en franchisekæde – det vil sige, at Jaguarbutikkerne opretholder deres individuelle stil og ikke kommer ind under en fælles designparaply.
De butikker, som melder sig hos Jaktia får til en vis grad et ensartet udseende. Med tiden får de muligheder for at indrette efter fælles retningslinjer. Den danske chef for Jaktia er Michael Malmgren (tidligere Jaguargruppen) og han fortæller, at de enkelte butikker selvfølgelig kan beholde deres særpræg. “Der, hvor vi kan gørte en forskel og forenkle arbejdet for butikkerne, er gennem fælles indkøb og så i høj grad ved vores fælles markedsføring” siger Michael Malmgren.
Markedsføring på digitale platforme
Markedsføringen bliver efter den svenske model, hvor det i mindre grad er annoncer i trykte medier og i stedet sker via sociale medier og online-udgivelser. JAKTIA vil være meget aktive på Facebook og Instagram.
“Butikkerne vil selvfølgelig primært sælge mærker både med hensyn til våben og tøj/udstyr, som vi køber fælles ind og laver leverandøraftaler med. Vi satser på at komme meget bredt omkring og vi er allerede i gang med leverandører som laver f.eks. våben og tøj specifikt efter vores retnings-linjer”
Jaktia stammer fra den svenske kæde Järnia, som fandtes i enhver svensk by og solgte alt fra værktøj og landbrugsredskaber til våben og patroner, tøj mm.. I 90’erne rykkede jagt-udstyret ud i den nye kæde Jaktia, som i Sverige konkurrerer med Interjakt og Jaguargruppen.
Her er Torsbo Handel suverænt den største med stifteren Anders Toresson i spidsen. Det anslås, at omkring 30 procent af alle våben, som handles i Sverige går igennem Torsbo og det er også dette firma der i praksis sætter priserne for alle andre svenske aktører i branchen.
Flere Jaguar-butikker på vej
Det interessante er, hvorfor Jaktia lige nu forsøger sig i Danmark. En af grundene skal sikkert findes i, at det danske marked er præget af meget stor variation. Der er nogle meget store “gamle” butikker som Skov i Bording, Østjysk Våbenhandel i Hedensted, Gamefair i Nærum, Michaels Jagt og Fiskeri Svendborg og Hubertushuset i Ringsted. De er interssant nok alle toneangivende medlemmer i Jaguargruppen (to nye er lige kommet til: Jafi i Viborg og Aktiv Sport&Fritik i Køge). Det er ikke muligt at værdisætte disse butikkers andel af markedet, men den er stor.
Direktør i Jaguar-gruppen Kurt Pedersen fortæller, at Jaguargruppen også har planer om at udvide med flere butikker i de næste par år. “Vi vil gerne have flere med både i Danmark og Sverige. Vores opbygning er således, at alle butikker under Jaguar-gruppen også er aktionærer i det fælles firma. Det er afgørende for os, at det er selvstændige butikker og at vi er fælles om ejerskabet i gruppen,” siger Kurt Pedersen.
Udover dem har der så været nogle, som forsøgte med deres egen kæde bl.a. under navnet Topjagt, som nu alle er i Jaktia samt en række mindre selvstændige butikker, hvor nogle også er gået til Jaktia.
Der er slet ikke udsigt til at vi får en “handelskrig” mellem de to grupper. Det er der ingen, som forudsiger, men konkurrencen vil nok blive skærpet mellem de ensartede franchisere i Jaktia og individualisterne i Jaguar-gruppen.
Så vidt det fremgår lige nu vil Jaktia butikkerne komme til at føre de samme varer over en bred kam. Det sker også i Jaguargruppen, men her er det vigtigt for alle, at der er plads til, at hver enkelt butik selv kan køre sin egen stil. Det er selvfølgelig fordelen ved kædesamarbejdet, at man kan købe fælles og stort ind på en række vareområder.
Omsatte i 2014 for 875 millioner kroner
I en kronik i dagbladet Politiken i oktober 2014 lavede jeg en oversigt over økonomien i dansk jagt. Her blev omsætningen på våben og udstyr også beregnet:
“I lighed med andre fritidsaktiviteter er jægere heller ikke tilbageholdende, når det drejer sig om at købe udstyr. Udover naturligvis, at enhver jæger anskaffer sig mindst et gevær (mange har både haglgevær og riffel). Det betyder direkte, at de forretninger, som sælger udstyr til primært jægere (og sportsfiskere) omsætter for 875 millioner kroner om året. Fordelingen i omsætningen er ikke tilgængelig, men f.eks. vil et nyt haglgevær koste fra 5.000 kroner og opefter. De fleste køber geværer i 10.000 kroner-klassen.
Det skal nævnes, at handel med jagtvåben også foregår i forretninger, som ikke er i brancheorganisationen. F.eks. autoriserede bøssemagere og regulære sportsvåbenforhandlere. En del våben handles jægerne imellem med behørig kontrol i form af nødvendigt jagttegn og registrering hos politiet ved hver handel.
Dertil kommer så det rigtige jagttøj, som i lighed med alt andet, også følger moden, så der skal skiftes og suppleres løbende. Endelig skal jægerne købe patroner, kikkerter og meget andet. En tur i enhver dansk jagtforretning vil hurtigt overbevise en om, at udvalget er enormt, og der er næsten altid kunder. I disse butikker er der en del ansatte, og deres andel i den samlede omsætning har det ikke været muligt at opregne.
(17. oktober 2014 Politiken)”
Læs kronikken og se materialet bag den her.
Der er næppe nogen grund til at tro, at omsætningen er blevet mindre – snarere tværtimod. Selvom butikkerne ind imellem klager sig, er jægere nærmest ustoppelige, når det gælder køb af våben og udstyr… På længere sigt er der dog nogen nervøsitet over, at antallet af nyjægere i øjeblikket ikke stiger, som det har gjort tidligere.
Det der kan ændre sig på længere sigt er, om de store producenter og agenturer ude i verden vil blive ved med at levere, som det har været tilfældet frem til i dag. Det vil f.eks. sige gennem de store agenturer Normark og Guntex eller i indkøb i kæderne og de større butikker, som selv køber ind. Der er røre omkring dette led i jagtmarkedet, hvilket bl.a. kom til udtryk sidste år, hvor Blaser forlod den danske importør Guntex og etablerede deres egen en gros forhandling her i landet. Der er også rygter om, at nogle af de andre store leverandører er begyndt at blive inspireret af Blaser.
Vurderingen er ikke, at denne seneste udvikling er noget, som sætter gang i en prisskrig. Både Jaguar og JAKTIA er så store, at de kan købe ind hos leverandørerne til meget attraktive priser og der er ikke noget hos de to kæder som signalerer, at de vil i handelskrig – snarere tværtimod.
JAKTIA butikkerne i Danmark er: Gun & Countryshop, Helsinge, Nancke Jagtliv, Gentofte, Lundemøllen, Fuglebjerg, Sport& Hobby Jagt & Fiskeri, Maribo, Odense Jagt & Fritid, Odense, Nystrøm og Krabbe, Trige, Sporthuset, Horsens, Almas, Ålborg og Brønderslev, Korsholm, Skjern og Pro Outdoor, Holbæk.